De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 48 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D80 + AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED (7.5x) + 1GB SD Card zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

d80 29-01-2009
IK was in het bezit van een D70.Maar ik kreeg steeds for in het display te zien.De camera naar de winkel gebracht waar ik hem destijds had gekocht.
Die hadden hem opgestuurd naar nikon.Daar werd gezegd dat hij niet meer gemaakt kon worden.Ik kreeg een gekijkwaardig toetestel de D80.Maar na een paar foto,s te hebben gemaakt zag ik in een hoek een vlekje.Wederom terug gegaan naar de winkel en kreeg uiteinderlijk een nieuwe camera.NU heb ik daar ook foto,s meegemaakt en zie ik weer een vlekje,maar nu onderin.Is het een slecht produckt of heb ik er alleen pech mee?Nu zit ik te denken aan een ander merk,of een nikon D90.

petervandenbosch 14-12-2008
Een wat late review van mijn kant omdat ik potiële kopers wil waarschuwen en ze de opvolger, de D90 van harte aanbevelen.
Op zich was ik over de zomervakantiefoto's best tevreden. Maar ja: bij goed licht fotograferen meer camera's mooi. Na een eerdere iets mindere ervaring met de Nikon D80 enorm getwijfeld of ik zou
switchen naar Canon. Gelukkig niet gedaan en Nikon heeft van mij met de D90 gelukkig
een herkansing gekregen. EN WAT EEN VERSCHIL... Een leek ziet van buiten bijna geen
verschil, inside zitten de wijzigingen vooral. Met name de sensor die het licht moet
vangen is veel beter en lichtgevoeliger dan bij de D80 en sluit aan bij de uitstekende
berichten die de internationale pers hierover al bij de D300 schreef.
1 van de redenen voor mijn lyrische reactie kwam na gisteravond, waar ik bij kerstboomverlchting
en een lampje boven de eettafel een foto nam van een schilderij boven onze bank.:
gewoon zonder flits (eenvoudig flits-uit selecteren m.b.v. de linker draaischijf !) bij
ISO 1600 en een sluitertijd van 1/5. Bij de D80 zou ik wel 5 foto's moeten nemen
om er 1 te laten lukken (als het al zou lukken bij dit weinige licht !!). Bij de
D90: gelijk goed en juist dan biedt een VR objectief uitkomst. Minder licht vraagt om
langere sluitertijden en zelfs een vaste hand heeft dan immers moeite om het toestel
een kwart seconde stil te houden..Ondanks het feit dat er betere objectieven zijn: voor
de belachelijk lage meerprijs t.o.v. alleen de body van de D90 , kun je het 18-10
5 mm VR objectief niet laten liggen !!

Hier nog even mij reactie op de vraag of mensen niet een D80 i.p.v. een D90 moeten
kopen:

De D90 is een
VEEL betere camera dan de D80, d.w.z.de sensor van de D90 is veel beter: veel lichtgevoeliger,
waardoor je a: hele mooie sfeerfoto's kunt nemen bij schemerige lichtomstandigheden
(kerst ! met kerstboom zonder extra verlichting..) en b: de noodzaak is wat mind
er groot om er een hele dure lichtgevoelige lens/ objectief bij te kopen. Een goede
lens kost meer dan € 450,- of i.g.v. een echt goede lichtgevoelige Nikon/Nikor zelfs
€ 1500,- (en dan heb je er min. 2 nodig..!) UITERAARD zal een D90 dan nog beter presteren, maar dan kosten de objectieven 2 x zoveel als de camera zelf.. uit verhouding dus. De D90 met 18-105 mm is een superdeal.
Alleen al heel simpel het feit dat je met de linkerdraaischijf ( P,M, AUTO e.d.)
ook eenvoudig Flits-uit kunt selecteren.. Briljant, dat had mijn D80 niet.>!! GA
VOOR DE D90..!!

Wilma de Vos 10-07-2008
Ik heb het afgelopen half jaar genoten van mijn nikon D80 met 18-135 lens. Wat een geweldig toestel. Supersnel, mooie kleuren en gebruiksvriendelijk. Ik heb duizenden foto's gemaakt, kan er geen genoeg van krijgen.

ErikGRDS 23-06-2008
Net 1 week in bezit met een 18-200 VR objectief. Ik had getwijfeld om een D60
aan te schaffen, maar nu voor hetzelfde geld een D80. Bijzonder veel mogelijkheden, bewijs dat je ook zonder objectieven
wisselen het complete bereik tot je beschikking hebt in een perfecte kwaliteit.
Geen Camera voor de beginneling, maar wel perfect voor de wat meer eisende hobbyist.
Ik mis wel dde lifeview

Mr Henny 30-05-2008
Nu een week of zes in mijn bezit. Goed toestel met veel functies. Fotograferen moet wel je hobby zijn neem anders een camera met minder gewicht en functies. Ik ben er erg blij mee !

Pieterman 15-04-2008
Breekbaar als een ei !!!!

In 2006 heb ik deze set aangeschaft en een revieuw geplaatst op 23-10-2006 met een gemiddeld cijfer 9. Ik was geweldig enthousiast. Het punt degelijkheid heb ik toen geen rapportcijfer gegeven omdat ik de set kort in bezit had.
Dat cijfer geeft ik nu ; en ik geef een 1 !!. Toen ik de set plm. een half jaar in bezit had. kon het toestel niet meer automatisch scherpstellen. Opgestuurd in de garantieperiode. De Mr Head Unit moest worden vervangen. Val- of stootschade , dus geen garantie. Ik heb de camera niet laten vallen, noch gestoten ! Maar goed de camera toch laten reparen . Kortgeleden precies hetzelfde probleem . Weer stoot- of valschade. Geen garantie op de rearatie . Na de eerste reparatie ben ik er extra zuinig op geweest. Voor mij dus nooit weer een Nikon. De set wordt geleverd in een karton verpakking waar men ook eieren in verpakt. Kennelijk moet je het toestel ook daar in vervoeren wil je het heel houden !

Hankman 20-10-2007
Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk de D80 met 18-135mm aangeschaft.

Andere kandidaten waren voor mij de Canon 400D, Nikon D40x en Pentax K10D. De 400D en D40x vond ik wat 'rammelig' aandoen en bovendien erg klein en niet lekker in de hand liggen, de K10D viel af door het beperkte lensaanbod van Pentax.

Zowel de goede reviews van de D80 en de voor mij perfecte ligging in de hand, hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.

Ik heb de D80 nu enkele weken in bezit maar nog geen moment spijt gehad. De camera is snel, degelijk, ik heb honderden foto's gemaakt maar de batterij is nog lang niet leeg, de knopjes zitten op de juiste plek, het is een genot om mee te werken, het gebruikersgemak is zeer groot. En het belangrijkste, de kwaliteit van de foto's is byzonder goed, haarscherpe foto's en mooie kleuren.

Ik heb er inmiddels ook een 70-300VR bij gekocht.

Voor mij is dit een zeer bruikbare combinatie waar ik nog jaren plezier van zal hebben.

Eén puntje van kritiek dan; de 18-135 heeft behoorlijk last van vignettering op 135mm, mijn andere lens (70-300VR) heeft daar geen last van. Het vignetteringsprobleem los ik eenvoudig op door een diafragma te kiezen van bv. f11, dan heb je er bijna geen last van.

frank1957 15-10-2007
Ik ben ook overgegaan van een nikon d50 met analoge lens 70-300 orgineel van nikon naar een nikon d80 met een 18-135 dx lens heb er nu nog spijt van dat ik mijn d50 heb ingeruild heb nooit problemen gehad met mijn d50 ook foto's maken als het wat donker was dat is wel anders met mijn d80 kun je af en toe niet zien wat er op het beeld staat.
Ik ben met mijn d50 heel veel foto's gemaakt en 99% gelukt heb nooit een foto hoeven te verbeteren dat is met de d80 wel anders daar moet je alle foto's bewerken.

Patrick Leijen 13-10-2007
Deze camera heb ik gekocht als kit ( Nikon D80 + 18-135mm lens ) eind 2006 als een van de eerst in Nederland.De camera beviel mij gelijk en de standaard kit lens wat minder,de lens maakt op zich aardige foto's maar het voelt allemaal wat goedkoop aan.De lens verkocht en daarna de lens van Nikon de 18-200mm VR lens gekocht.Dit is echt een perfecte lens voor relatief een redelijk prijs. De body D80 is echt heel makkelijk in omgang en alles is logische ingedeeld en makkelijk terug te vinden met de ? toets.
De standaard accu gaat redelijk lang mee zover ik het zelf kan beoordelen,heb er wel één extra bij gekocht voor het geval dat je mooie foto's maakt en je accu gauw leeg raakt.Bij aanschaf heb ik zitten twijfelen tussen de Canon eos 400D en de Nikon D80 maar naar veel overwegen heb ik de Nikon D80 gekozen en er geen dag spijt van gehad.De body van Nikon heeft veel meer houwvast als de Canon eos 400d,en ik heb aardige grote handen en dat werkt gewoon iets lekkerder om mee te fotograferen.De kleuren zijn zo mooi en levensecht op papier na afdrukken.
Ik raad iedereen aan die de aanschaf nog niet heeft gedaan of twijfelt bij de aankoop om de Nikon D80 te gaan kopen.
Een aanrader en werk er zelf al bijna één jaar mee.
Ik zelf zou alleen de body kopen en voor een wat betere lens kijken van Nikon zelf of Sigma.

Veel plezier bij aanschaf Patrick Leijen.

R. Liefjes 02-10-2007
Ik heb deze set nu iets meer dan een half jaar in bezit en tot nu toe ruim 1350 foto's met deze camera gemaakt. ik wilde niet meteen een review over de camerabody plaatsen omdat ik er eerst goed mee overweg wilde kunnen om een oordeel te vellen. Mijn mening over de lens: zie mijn review over de 18-135 aldaar.
De camera heeft mij niet in de steek gelaten. De beeldkwaliteit is uitstekend en van ruis is niet veel te bespeuren. Ruis is er wel maar valt in de regel niet op en zeker niet als je de ISO waarde onder de 400 houd. Bij ISO800 begint de ruis een beetje mee te spelen. Waardes hoger dan ISO800 moet je eigenlijk alleen in noodgevallen gebruiken omdat dan de ruis naar mijn mening wel de boventoon gaat voeren. De lichtmeting is uitstekend zowel op matrixmeting als op de twee overige standen semi-spot en spot. Bij gebruik van de matrixmeting zijn de foto's wel een ietsje aan de lichte kant maar dat is middels fotosoftware wel te corrigeren. Ik gebruik de camera met een MB-D80 batterijhuis en samen met twee accu's daarin heeft de D80 mijn hele vakantie uitgehouden zonder de accu's op te laden. Verder heeft de camera een mooie heldere en niet te kleine zoeker met een oproepbaar raster wat erg handig is als je gebouwen of andere dingen fotografeert met verticale en horizontale lijnen. Hij ligt lekker inde hand zowel met als zonder batterijhuis. De opstarttijd is lekker kort en dat betekend dat je meteen kan fotograferen. Wel is aan te raden om niet de goedkoopste, lees langzaamste, geheugenkaarten te gebruiken omdat dan de buffer wel heel snel volloopt en je dan wegschrijfproblemen kan krijgen.
Tevens gebruik ik een SB-800 flitser op de camera en mijn oude, analoge 50mm 1,4 en 28-200 en dat alles zonder problemen. Ik heb welgeteld één keer de beruchte F--- foutmelding gehad en dat was binnen één minuut opgelost door de lens even van de camera af te halen en er weer op te zetten. Gewoon kwestie van vuile contacten tussen lens en body. Ook gebruik ik de camera soms met een Sigma ringflitser EM-140 DG en gebruik de SB-800 als extra licht door gebruik te maken van de draadloze flitsfunctie die de D80 in zich heeft. Dit alles werkt perfect en ik heb geen klagen over deze camera. Inmiddels een paar 40 X 60 vergrotingen laten maken (opgenomen met de 18-135mm met diafragma 11, op de D80 ) en die zijn uitstekend. Ik ben zeer tevreden over deze camera en ik heb al hier en daar vernomen dat de reputatie van de D80 de legendarische Nikkormat FTn en de F801s achterna gaat. Gewoon een lekkere camera dus!

JohndW 02-10-2007
Na enkele jaren fuji heb ik er toch maar mijn eerste nikon bijgekocht.
Daar heb ik tot nu toe nog geen seconde spijt van gehad.
De D80 icm Capture Nx is een krachtige combinatie, om zeer goede resultaten te schieten - bewerken - printen enz.
Heeft er al iemand ervaring opgedaan met de D80 met lensbaby?
Ik wil daar dolgraag eens mee spelen, want sommige foto's zijn behoorlijk spectaculair.

Roel van der Rijt 27-08-2007
Ik ben nu ruim 2 maanden in het bezit van de D80 met 18-135m lens. Heb de set als kit gekocht.
Ik ben uitermate tevreden over de prestaties.
De body heeft talrijke functies, en ligt lekker in de hand. De lens is prima om mee te beginnen. van Macro tot lange afstand, van korte tot lange sluitertijd.
Ik heb al ruim 4000 foto's gemaakt. Ook op auto maakt hij prima foto's, maar de programma's zoals PSA en M werken correct.
Prijs-kwaliteit verhouding is goed. Ik heb wel extra garantie gekocht, omdat 1 jaar toch wat weinig is voor zoiets kostbaars.

Ed17 19-08-2007
Door reviews en mogeljkheden overtuigd om deze (voor mij eerste digitale SLR) aan te schaffen. De D200 was voor mij te prijzig. Ik heb nog geen moment spijt gehad van deze aanschaf!! De camera ligt goed in de hand (beter dan de canon 400D) en de foto's zijn fantastisch. Ik gebruik steeds meer de mogelijkheden maar heb nog niet de grenzen bereikt van wat de camera kan. Ik ben van plan om ook nog de 70-300 mm vr II lens aan te schaffen.
De camera is verder eenvoudig te bedienen door de overige familieleden hetgeen ook een vereiste was. Geweldige camera.

pieter g 28-07-2007
Een topper deze D80!
Ik had eerst de D70s , maar deze is toch wel een klasse beter! Ik fotograveer veel, heel veel. Ook veel creatieve beeld op beeld. De lens is ook helemaal top!
De wit/kleurbalans is beter dan de D70. Ik fotograveer meer dan 30 jaar. En deze camera ligt heel fijn in de hand. Veel mogelijkheden, en snel.
Tja, wat moet ik nog meer zeggen.
Ik kan hem iedereen aanbevelen!
Experimenteer veel met P stand om de mogelijkheden goed onder de knie te krijgen zou ik zeggen.

Groeten,
Pieter

Janny1955 19-07-2007
Geweldige combinatie deze kit D80/18-135mm.
Deze set heb ik nu 2 maanden in gebruik en begin er steeds makkelijker en sneller mee om te gaan.
Draai maar aan het wieltje!! super ergonomisch!!!
De foto's zijn zeer bevredigend, mooie scherpte maar vooral die fantastische kleuren!
Wel iets vertekening in de 18mm stand, maar alleen bij strakke horizontale lijnen is dit waar te nemen.
Maar het gemak van de zoomlens overtreft dit minpuntje, is weg te werken (photoshop) Ook het populaire bereik van deze lens is een pluspunt. En dan de body is helemaal geweldig, wat een mogelijkheden en dus een resultaat!!!Na zo'n 800 a1000 opnamen kan ik zeggen, deze set werk probleemloos en is voortreffelijk voor de amateur!! Zelf gebruik ik meer de handinstellingen om tot een bevredigender resultaat te komen.
De auto. instellingen geven ook voor de beginnende fotograven heel goed resultaat (eigenlijk altijd raak)
De rapportcijfers geef ik gezien de mooie betaalbare lens. Een duurdere lens presteerd natuurlijk beter maar voor dit aankoopbedrag.
Ik ben dan ook helemaal enthousiast!!

Casper70 18-07-2007
Ik ben uiterst tevreden over mijn set. Mooie kleuren, camera-instellingen zijn vrij eenvoudig te bedienen. Dit was mijn eerste kennismaking met een digitale SLR, maar met deze camera in de hand wilde ik dat ik eerder overgestapt was.

Ik heb tot op heden geen enkel probleem gehad met foutmeldingen. Sterker nog, een tijdje geleden heb ik de camera laten vallen op beton (+/- 1,5 meter, per ongeluk natuurlijk) en hij doet het nog steeds perfect!

flits D80 14-07-2007
Deze Nikon D80 kit met 18-135mm is een hele mooie set en ligt lekker in de hand.
Het resultaat van de foto's zijn voor een amateur zeer bevredigend.
Ook deze lens heeft een mooi zoombereik!
In het groothoekbereik is wel sprake van enige vertekening, volgens mij heeft iedere zoomlens met zo'n bereik daar last van. dit is makkelijk weg te werken met een fotobewerkingsprogramma.
Van donkere hoeken in de telestand waarover door sommigen geschreven wordt daar zie ik niks van terug, inzoomen geeft zeer duidelijke scherpe foto's!
Blijkbaar zijn er klachten over deze lens en wel vooral die van Henny Bouwman.
Het hele internet staat er vol van, ik heb wel 30
revieuws gelezen op verschillende site's.
Natuurlijk heeft elk product missers, maar 3 keer omruilen en dan nog niet goed???
De D80 kit heb ik 2 maanden in gebruik en al vele foto's gemaakt zonder enige foutmelding (gelukkig)
Ben er dan ook erg happy mee.
Foto's maken met deze set is weer leuk!!
Voor degelijkheid geef ik een lager cijfer gezien de klachten wat de lens betreft, alhoewel het waarschijnlijk om een bepaalde serie gaat.
Deze lens is nu ook te koop als kit met de D40x.
Nikon is ook niet gek en zou die set nooit op de markt brengen als er alleen maar klachten over terugkomen.

Zeker een aanrader!!!

hennybouman 13-07-2007
Op zich had het een perfecte combinatie kunnen zijn wanneer het 18-135mm objectief degelijker was geweest. Door de steeds terugkerende contactstoring F-- tussen objectief en body is de kans groot dat je net dat ene plaatje mist. Voor degelijkheid geef ik daarom een 2.

De scherpte is per objectief verschillend, ik heb er 3 uitgetest. Overigens allemaal met error F--.

Verder alleen maar lof.

De body ligt perfect in de hand en hij stelt enorm snel en geruisloos scherp. De foto's zijn gewoon goed te noemen en met voldoende kwaliteit uit te vergroten.

Rob Pieters 11-07-2007
De 18-135mm en D80 een aantal maanden zeer intensief gebruikt. Het objectief geeft regelmatig error F-- waardoor camera blokkeert. Nikon geeft het probleem telefonisch toe maar heeft nog geen oplossing voor dit probleem. Wordt erg nonchalant mee omgegaan bij Nikon. Ik had hogere verwachtingen van Nikon.

Jammer, jammer, voortaan toch maar een Canon, of is het daar niet anders ????

zoompje 10-07-2007
Hele fijne combinatie, Nikon D80/18-135mm
Superbody! onvoorstelbaar wat de techniek vooruit is gegaan de laatste 5 jaar.
Hele mooie kleuren en zeer snel scherpstellen zelf in zeer donkere ruimtes.
Ook het hoge ISO geeft nog een redelijk resultaat.
Deze superbody geeft in combinatie met deze makkelijk te hanteren zoomlens een zeer mooi resultaat. Van F-foutmelding heb ik nooit last gehad, ik lees met verbazing onderstaande problemen.
Defecte producten die niet voldoen is het probleem van je leverancier, advies..... koop bij een vertrouwde vakhandel!! Iemand die serieus met je klacht omgaat.
Goedkoop is vaak duurkoop!!

Groetjes, de blijde gebruiker.

Teun 08-06-2007
heb mijn d80 nu ongeveer 5 maanden, maar ik heb nog maar 2 weken van hem

kunnen genieten. Na 2 weken kwam er een waas als ik door het oculair keek.
Daardoor kon ik mijn objecten niet meer goed zien en was fotomaken
onmogelijk.
Hij bleef wel gewoon scherpe foto's maken. Ik heb hem opgestuurd naar Nikon
en
al twee keer terug gekregen dat er niets aan de hand was, nu ligt hij voor
de
derde keer bij Nikon. Ik baal als een stekker,

Groetjes Teun

jonnie 1 04-06-2007
Wat een verademing deze D80/18-135 mm! Na meer dan 30 jaar met verschillend spiegelreflexen gefotografeerd te hebben (Praktika, Minolta, en Nikon)had ik 11/2 jaar terug een digi. compact gekocht, ook van Nikon.(foute keuze, eenmaal spiegelreflex dan went een compact camera nooit) Omdat ik toch wat meer wilde en vooral de diepte in mijn foto's miste heb ik toch weer voor een spiegelreflex gekozen.
Heb nog even vergeleken met Canon maar met deze lens kwam de prijs een stuk hoger uit, en de camera voelt niet zo degelijk aan (ondanks canon ook zeer goede en betrouwbare camera's maakt)
Woowwwh deze D80! super mooie foto's, warme kleuren, en wat een scherpte en diepte, en bloedsnel!
Nog nooit heb ik zulke mooie foto's gemaakt!!!
De mogelijkheden zijn er dan ook naar met deze D80.
Het fotograferen wordt weer leuk!!! witbalans, kleurtemperatuur etc. etc. alles is in te stellen, vandaar ook die mooie foto's.
Daar ik eigenlijk liever niet telkens lenzen wil wisselen is mijn keuze deze Nikon18-135 mm geworden. De nog iets betere Nikon18-70 mm is te beperkt voor mij.
Ook heb ik nog de Sigma 18-200mm vergeleken, volgens mij ook een mooie lens maar ik hou het liever bij Nikon.
De kit met 18-55/55-200mm is kwaliteitief minder.
De camera ligt lekker in de hand, ergonomisch en voelt degelijk aan.
Voor mij de perfecte all in one.
Mijn rapportcijfers geef ik aan de hand van de prijs/ kwaliteit verhouding, meer dan een 10!
Degelijkheid moet ik nog ondervinden, maar het voelt erg goed.

Matthieu V. 29-05-2007
Geweldige precieze camera met veel mogelijkheden. Lang getwijfeld tussen Nikon en Canon totdat ik hem in de hand had. en de moegelijkheden zag.
Zeer snelle verwerkingstijd tussen de opnames in (met een extreme 3 kaart van 1 giga)
Foto's in combinatie met 18-135 scherp en vrij stabiele onderstuning mogelijk om ook bij langzamere tijden nog goede resultaten te houden.
handleiding is in sommige gevallen niet erg duidelijk of voor tweeerlei uitleg vatbaar maar met behulp van de Nikon site en vraagbaak aldaar goed en duidelijke resultaten.
Top camera met goede prijs-prestatieverhouding

December Twelve 24-05-2007
Kan weinig negatiefs melden over deze camera en als er iets zou zijn zou het nooit op kunnen op wegen tegen alle positieve dingen.
Kan hem iedereen aanraden die wat meer met fotografie wil doen en echt iets in zijn/haar handen wil hebben. Het is het geld zeker waard en hier heb je echte proffesionele kwaliteit. Mocht je de stap niet durven nemen van analoog? De mogelijkheden met een digitale zijn allemaal positief en super duidelijk.
Heb de handleiding er bijna nog niet bij gehad, alles spreekt voor zich met deze camera.(voor de gevorderde mensen.)

Nikon D80 Fan 24-05-2007
Na een maand gebruik te hebben gemaakt van de D80 kan ik alleen maar lof uit spreken over het toestel. Hij ligt heel goed in de hand en is zeer snel zowel in opstart en in handeling. De mogelijkheden zijn eindeloos, met name de mogelijkheid om na het schieten van de foto te croppen. Enige minpunt is de ruis bij iso 1600 en hoger. Maar laten we eerlijk wezen hoe vaak wordt dit in de praktijk gebruikt... Niet vaak zeker niet in combinatie met een SB600 of de VR2 lensen. Ik heb naast de 18-135 mm ook een 70-300 mm VR erbij gekocht, deze is wel iets goedkoper dan de 18-200 mm VR. Voor binnen fotografie zit ik te overwegen om de 18-50 mm F2.8 macro te kopen van Sigma die het ook heel goed schijnt te doen.
Ik had wel overwogen een Canon aan te schaffen. De EOS400 viel af vanwege het kleine formaat en slechte kitlens. De EOS30 vond ik beter maar niet goedkoop en niet zo gebruikersvriendelijk als de D80. Daarnaast zijn de kwalitatief goede lensen van Canon met IS behoorlijk prijzig, zelfs in combinatie met de 20 jarige jubileum korting van Canon. Ik zou deze camera aan iedere beginner aanraden, zeker in auto stand kan zelfs mijn zoontje van 8 goede foto's schieten. Dit bewijst des te meer dat Nikon heel veel denkwerk in dit concept heeft gestoken. De D40X blijkt bijna net zo goed te zijn als de D80, wel jammer van de interne autofocus, maar geen gemis als je niet als mij nog oude Nikkor lensen hebt.